Si uses software sense llicència a l’empresa, pots ser multat

En l’última reforma del Codi Penal aprovada el passat 1 de Juliol de 2015, entre d’altres, es van modificar diferents articles que afecten a la normativa sobre la utilització del software (programes informàtics) que les empreses i empresaris utilitzen.

Aquestes modificacions endureixen, severament, les sancions per l’ús de programes o software sense llicència adquirida o sense els drets d’ús per part del propietari dels drets intel·lectuals del mateix.

A forma de resum, endureixen les sancions o multes fins els 280.000€ a aquelles empreses o professionals que estiguin utilitzant software sense el consentiment o llicència del seu autor. No només això, sinó que la llei preveu que l’empresa que estigui infringint aquesta norma pugui ser suspesa de la seva activitat durant un període de fins a 5 anys. Aquest canvi normatiu va en línia amb la postura de l’administració de posar fre a les descàrregues il·legals i l’ús de material que viola els drets d’autor.

El rol i la responsabilitat dels administradors de les empreses subjectes a ser sancionades també es regula en aquesta mateixa llei, establint sancions d’inhabilitació dels seus càrrecs, penes de presó de sis mesos a 2 anys i multes equivalents a les que s’estableixen per la societat infractora. Aquest és un canvi significatiu ja que fins a la data l’empresa o societat infractora era la única que responia davant aquests delictes.

A part de tractar l’obligatorietat de tenir llicencia sobre el software que s’estigui utilitzant, la reforma del Codi Penal, també exigeix que l’empresa tingui expressa vigilància i control sobre la utilització, per part dels seus empleats o col·laboradors, d’aquest mateixos programes.

És important, doncs, conèixer les noves normatives que afecten a l’empresa a tots els nivells per evitar ensurts futurs. A Palau i Associats volem assegurar-nos de què disposes de tota la informació necessària per a què controlis tot el que succeeix a la teva empresa i negoci.

Marc Carrasco – Assessorament en Tecnologies de la Informació

Tags: , ,